قهوه ها

منظور از اسیدیته قهوه چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

هر کدام از ما به نوعی نوشیدنی گرم علاقمند هستیم که در شب های سرد پاییز و زمستان، در محیط کار، در جمع دوستان و… مصرف آن بسیار دلچسب است. اغلب افراد قهوه را دوست دارند و به همین دلیل یک دستگاه قهوه ساز خریداری می کنند تا هر زمان که بخواهند بتوانند این نوشیدنی خوشمزه را آماده کنند. اما قطعا نوشیدن قهوه زمانی بیشتر لذت بخش خواهد بود که اطلاعات بیشتری در مورد آن داشته باشید. اگر می خواهید به یک قهوه شناسی حرفه ای تبدیل شوید، لازم است با چند اصطلاح رایج در این مورد آشنا شوید. برای مثال آیا می دانید منظور از اسیدیته قهوه چیست؟

اسیدیته قهوه چیست؟

وقتی قهوه می خورید شاید کمی ترشی در نوشیدنی حس کنید که این مزه، ناشی از اسیدیته قهوه (Coffee acidity) است. به همین دلیل است که در زمان خرید قهوه، فروشنده درمورد ذائقه شما سوال می کند تا متوجه شود آیا به قهوه ترش علاقمند هستید یا خیر. به طور کلی دو عامل بر اسیدیته یا ترشی قهوه تاثیر گذار هستند:

1- قهوه از چه نژادی است؟

نژادهای مختلفی از قهوه در دنیا عرضه می شود که طعم، مزه و عطر آن ها با هم تفاوت دارد. برای مثال نژاد عربیکا، قهوه مزه ترش تری خواهد داشت. در هر منطقه آب و هوایی و براساس شرایط پرورش قهوه، ترکیبات موجود در آن تغییر می کند و همین موضوع می تواند منجر به ترش شدن قهوه شود.

2- دانه های قهوه چه اندازه رست شده اند؟

منظور از رست کردن قهوه، همان برشته شدن دانه ها است. یکی از مهمترین عواملی که بر مزه نهایی قهوه تاثیر می گذارد، درجه رست شدن آن است. کسانی که به قهوه ترش علاقمند هستند، باید به سراغ قهوه ای بروند که کمتر رست شده است.

معرفی ترکیبات تشکیل دهنده اسیدیته قهوه

ترکیبات اسیدی موجود در قهوه باعث ترش شدن مزه آن خواهند شد که مهمترین و فراوان ترین اسید موجود در دانه ها، اسید کلروژنیک است. این ترکیب نقش بسیار مهمی در کنترل دیابت دارد. به همین دلیل است که به افراد مبتلا به دیابت توصیه می شود قهوه ترش مصرف کنند. اسید سیتریک، اسید مالیک، اسید استیک و… از جمله ترکیبات اسیدی دیگر است که در قهوه وجود دارد. هر اندازه مقدار این ترکیبات بیشتر شود، ترشی قهوه نیز بیشتر خواهد شد. اسید مالیک که تحت عنوان اسید سیب شناخته شده است، نقش مهمی در طعم ترش قهوه خواهد داشت. اسید سیتریک، به عنوان اسید مرکبات شناخته شده است اما در دانه های قهوه نیز وجود داشته و باعث شفافیت طعم قهوه می شود.

تارتاریک اسید، ترکیب اسیدی دیگری است که باعث می شود قهوه مزه گس ملایمی داشته باشد. شاید تا به حال برای شما نیز پیش آمده است که وقتی قهوه ترش می خورید، کمی بوی تند شبیه به سرکه حس می کنید. این بوی تند به دلیل اسید استیک یا اسید اتانوئیک اسید است. برخی از ترکیبات اسیدی موجود در قهوه در زمان رست کردن، تجزیه می شوند به همین دلیل است که هر اندازه قهوه بیشتر رست شود، اسیدی بودن آن کمتر می شود. اما در جریان رست کردن، ممکن است اسیدها به یکدیگر تبدیل شوند. برای مثال تبدیل کلروژنیک اسید به کوئینیک اسید، در این فرآیند رخ داده و باعث تلخی و ترش شدن قهوه خواهد شد.

عوارض ناشی از اسیدیته قهوه

برخی از افراد، قهوه ترش دوست دارند به حدی که در طول روز، چند بار این نوشیدنی خوشمزه را مصرف می کنند. اما عزیزان توجه داشته باشید زیاده روی در خوردن قهوه ترش، عواقبی را به دنبال خواهد داشت. کسانی که دچار رفلاکس معده هستند، بهتر است به سراغ قهوه ترش نروند و یا اینکه تنها هفته ای یکبار این نوشیدنی را مصرف کنند در غیر این صورت، اسید معده بالا رفته و رفلاکس بدتر خواهد شد. دقت کنید آیا وقتی این نوع قهوه را می نوشید، حس ترش کردن به شما دست می دهد یا خیر. ترش کردن، نشانه بالا آمدن اسید معده است. رفلاکس معده منجر به درد شدید در معده، ورم کردن شکم، هضم نادرست غذا و ابتلا به سایر بیماری های گوارشی خواهد شد. بنابراین توجه به اسیدیته قهوه برای کسانی که مشکلات گوارشی دارند، اهمیت بیشتری دارد. البته افراد نرمال نیز باید اعتدال را رعایت کنند تا دچار تغییر شدید در اسیدیته معده ناشی از قهوه ترش نشوند.

راهکارهایی برای مقابله با اسید معده

ممکن است شما قهوه ای تهیه کرده اید که مزه بسیار خوشمزه ای دارد اما هر بار که آن را مصرف می کنید، ترش می کنید و این به معنی بالا رفتن اسید معده است. در چنین مواردی برای خنثی کردن اسید معده، چند راهکار به شما پیشنهاد می کنیم. با استفاده از موارد زیر می‌توانید به راحتی اسید قهوه را کاهش دهید:

– استفاده از لبنیات

برای خنثی کردن محیط اسیدی، باید از ترکیبات قلیایی استفاده نمود به همین دلیل است که یکی از روش های سرو قهوه، استفاده از شیر یا خامه است. وجود کلسیم در این محصولات باعث افزایش اسیدیته قهوه خواهد شد. لذا در صورتی که به اسیدیته قهوه حساسیت دارید، باید به سراغ نوشیدنی هایی از قهوه بروید که بر پایه شیر هستند.

– دم کردن قهوه در آب سرد

روش دیگر این است که یک روز قبل از مصرف قهوه، آن را داخل آب سرد حل کرده و بعد از 24 ساعت، قهوه را مصرف کنید. در این صورت، ترکیبات اسیدی وارد آب شده و مزه ترش آن کمتر می شود.

– درجه رست قهوه

همانگونه که ذکر کردیم، هر چه قهوه کمتر رست شود، اسیدی بودن آن بیشتر خواهد شد. بنابراین کسانی که به این موضوع حساسیت دارند باید قهوه ای بنوشند که بیشتر رست شده است.

– درجه آسیاب شدن قهوه

حتما برای شما نیز جالب خواهد بود اگر بگوییم هر اندازه دانه های قهوه بیشتر آسیاب شوند، ترکیبات اسیدی آن بیشتر آزاد می شوند.

– استفاده از نمک در نوشیدنی

با توجه به اینکه نمک می تواند محیط اسیدی را خنثی کند، لذا اگر وقتی قهوه می نوشید ترش می کنید، کمی نمک به آن اضافه کنید. البته مقدار نمک نباید به حدی باشد که مزه شوری حس شود.

بازگشت بە لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.