قهوه ها

بهترین نوع قهوه برای رفع خستگی

بهترین نوع قهوه برای رفع خستگی بر اساس فاکتورهای تعیین کننده میزان کافئین در قهوه انتخاب می شوند. برای همه ما ممکن است این سوال پیش آمده باشد که آیا نوشیدن قهوه برای رفع خستگی و خواب آلودگی موثر است یا خیر؟ آیا تاکنون پیش آمده به این موضوع فکر کنید که چرا اکثر افراد نوشیدن قهوه را دوست دارند. ممکن است پاسخ شما به این سوال این باشد که چون خوشمزه اند اما این تنها دلیل محبوب بودن این نوشیدنی ها بین افراد نیست.

قهوه دارای ماده ای است که مصرف آن باعث سرخوشی افراد می شود و حال ما پس از خوردن آن ها خوب خواهد شد. بدون شک این ماده کافئین است. کافئین قهوه علاوه بر انسان ها، حیوانات را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

قهوه امروزه به نوشیدنی شماره یک در دنیا تبدیل شده است و محبوبیت آن فقط به خاطر مزه فوق العاده آن نیست بلکه به خاطر وجود کافئین در آن به شهرت و محبوبیت دست یافته است. اکثر افراد قبل از این که روز کاری خود را آغاز کنند و به سر کار خود بازگردند، در دورهمی ها و مهمانی ها قهوه می نوشند. در ادامه قصد داریم با قهوه و کافئین که ماده ای اسرارآمیز است و فواید آن برای رفع خستگی بیشتر آشنا شویم.

کافئین چیست و چه خواصی دارد؟

به ترکیبی شیمیایی که با وارد شدن به خون افراد تاثیر قابل توجهی روی مغز افراد می گذارد کافئین گفته می شود. در صورت مصرف قهوه کافئین موجود در آن مغز شما را چطور تحت تاثیر قرار می دهد؟

ترکیب شیر و قهوه

ورود کافئین به مغز باعث می شود سلول های خواب آور کنار زده شوند و سلول های بیداری جایگزین سلول های خواب آور شوند. مصرف کافئین سوخت و ساز بدن را تا حد قابل توجهی افزایش می دهد. افزایش سرعت گردش خون یکی دیگر از تاثیرات مصرف کافئین روی مغز انسان می باشد.

آشنایی با خواص کافئین موجود در قهوه

با مصرف قهوه کافئین وارد خون شما شده و می توانید از خواص بیشمار کافئین بهره مند شوید. در ادامه با خواص کافئین بیشتر آشنا خواهیم شد.

  1. یکی از مهمترین خواص کافئین موجود در قهوه سرحال آوردن افراد می باشد. از این رو اگر احساس خستگی می کنید و به دنبال یک نوشیدنی هستید تا شما را سر حال آورد توصیه ما به شما نوشیدن یک فنجان قهوه می باشد.
  2. ورزشکاران نیز می توانند برای این که قدرت بدنی خود را به منظور انجام فعالیت های ورزشی افزایش دهند قهوه بنوشند.
  3. اگر احساس خواب آلودگی می کنید اما بنا به دلایل متعدد باید بیدار بمانید و از وقت خود به بهترین نحو استفاده کنید توصیه ما به شما نوشیدن یک فنجان قهوه است. زیرا کافئین موجود در این نوشیدنی خواب را به طور کلی از سر شما خواهد پراند.
  4. از دیگر خواص کافئین موجود در قهوه می توان به چربی سوزی آن اشاره کرد.
  5. با مصرف کافئین می توانید قدرت حافظه خود را نیز تقویت کرده و برای پیشگیری از ابتلا به اختلال آلزایمر در دوران پیری مصرف قهوه توصیه شده است.
  6. با مصرف این نوشیدنی فوق العاده و وارد کردن کافئین موجود در آن می توانید کبد خود را سم زدایی کنید.
  7. یکی از مهمترین خواص قهوه و کافئین موجود در آن پیشگیری از انواع سرطان ها می باشد.
  8. اگر می خواهید بیشتر عمر کنید تا از باقیمانده عمر خود به بهترین نحو ممکن استفاده کنید توصیه می کنیم قهوه بنوشید. زیرا این نوشیدنی طول عمر شما را افزایش خواهد داد.

ورزش و قهوه

میزان مجاز مصرف کافئین

این موضوع که با مصرف قهوه می توان از فواید بیشمار آن بهره مند شد صحت دارد اما باید این موضوع را نیز به خاطر بسپارید که تنها مصرف میزان مشخصی از کافئین در طول روز مجاز می باشد و مصرف بیش از حد آن ممکن است مشکلاتی برای شما ایجاد کند. افراد بزرگسال که بیماری و یا مشکل خاصی ندارند می توانند در طول روز حدود 300 میلی گرم کافئین مصرف کنند. این میزان معادل 5 فنجان قهوه اسپرسو می باشد. پس بر این اساس مجاز هستیم در طول روز تنها 5 فنجان قهوه بنوشیم و مقدار بیشتر از آن ممکن است برای شما ضرر داشته باشد.

برای انواع دیگر قهوه همچون قهوه ترک و فرانسه نیز تنها به میزان 5 فنجان از آن ها مجاز هستید. البته لازم به ذکر است که این میزان برای افراد سالم می باشد. افراد مسن، بیماران قلبی و زنان باردار بهتر است تنها یک فنجان در روز قهوه بنوشند.

پس از این که کافئین وارد خون شما شد می تواند 6 ساعت در آنجا باقی بماند. به طور معمول پس از گذشت 45 دقیقه بیشتری اثر کافئین را می توانید مشاهده کنید. پس از گذشت این مدت زمان اثر کافئین کاهش خواهد یافت و در نهایت پس از گذشت 5 ساعت تاثیر مصرف کافئین روی مغز شما به پایان خواهد رسید.

کدام نوع قهوه برای رفع خستگی مناسب است؟

همانطور که در بالا بررسی کردیم نوشیدن قهوه و مصرف کافئین باعث خواهد شد تا خستگی شما به طور کامل رفع شود. از این رو برای رفع خستگی بهتر است انواع قهوه هایی را مصرف کنید که بیشترین میزان کافئین را داشته باشند. انواع قهوه زیر می توانند برای رفع خستگی شما به طور مطلوب مناسب باشند.

  1. آمریکانو
  2. کاپوچینو
  3. لاته
  4. روبوستا

البته لازم به ذکر است که برخی از عوامل بر میزان کافئین موجود در قهوه تاثیرگذار هستند که در ادامه به بررسی این عوامل خواهیم پرداخت.

میزان آسیاب انواع قهوه در میزان کافئین موجود در آن تاثیر قابل توجهی دارد. هرچه دانه قهوه ریزتر باشد قهوه ها با آب تماس بیشتری خواهند داشت و این امر باعث می شود بتوانند میزان کافئین بیشتری آزاد کنند.انواع دانه قهوه

هرچه مدت زمان تماس دانه های قهوه با آب بیشتر باشد میزان کافئین که از دانه های قهوه استخراج می شود نیز بیشتر خواهد بود.

از آنجا که میزان زمان تماس قهوه ترک با آب بیشتر است میزان کافئین موجود در آن بیشتر است. پودر قهوه تا آخرین لحظه در آب موجود در فنجان باقی خواهد ماند و همچنین از آنجا که دانه های قهوه ترک بسیار ریز هستند و میزان آسیاب دانه های آن بیشتر است با مصرف این نوع قهوه می توانید تا حد زیادی خستگی خود را رفع کنید.

بازگشت بە لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.